torsdag 18 augusti 2011

Millas sommarprat del 1

Jag har alltid undrat vad jag skulle tala om ifall att jag skulle sommarprata i radion. Det kommer nog aldrig att hända men nu kommer jag att blogga mitt dröm sommarprat. Detta kan bli en lång rad sommarprat som kommer att övergå i höst prat.

Del 1.
Jag vill inte glömma bort viktiga människor i mitt liv. Så jag tänkte skriva om dem i mitt sommarprat. Jag tar dem i kronologisk ordning. För det passar musiken jag skulle spela och mitt liv.

Jag kommer att börja med en person som alltid har funnits i mitt liv. Jag fyller 40 år nästa gång jag fyller. Men denna underbara person dog redan när jag var 3 år. Jag brukade fantisera om henne, för det är en hon, när jag var liten. Hon satt på ett moln och dinglade med benen. Hon höll sin vakande hand över mig under hela min uppväxt. Gång på gång talade alla om hur lika vi var. Alla talade om för mig hur mycket hon älskade mig. Jag har bara ett eget riktigt tydligt minne av henne. Det kommer jag att skriva om lite senare. Nu kommer ni att få lära er något om Milla. När jag var liten hade Svea och Hjalmar sommargäster i stugorna. Det var gäster som kom år efter år. En farbror kom tillbaka i 40 år. Sedan hade de andra gäster som var "nya". Dessa gäster var jag väldigt nyfiken på. Det var kvinnan som jag skriver om också. Så sagt och gjort, när gästerna kom till stugorna lade jag och min älskade farmor våra händer på ryggen och gick ner och inspekterade gästerna. Vilken underbar kvinna min farmor måste ha varit. Två barn fick hon begrava Gundis, 3 år och Elof, jag tror att han blev 14  år. Farfar dog när min farbror var nyfödd och pappa var runt 3 år. Tyra som farmor hette jobbade som kokerska på Tjudöskola. Det är flera som berättat minnen från den tiden. Där jobbade hon till pensionen. Sedan hände det något. Min farmor vart sjuk. Hon fick någon sjukdom i hjärnan, jag tror att det var en tumör. Hon tappade helt talet och kunde inte förmedla sig med omvärlden. Det är nu mitt minne av henne kommer in. För mig kunde hon kommunicera med. Jag minns när vi var och hälsade på henne på sjukhuset. Hon satt i en rullstol med en bricka framför sig. På sängen låg en gul sjukhus filt. Jag hade vindruvor med mig till henne. Men hon sköt tillbaka dem till mig så att jag skulle ta dem istället. Jag minns hur ledsna och glada hennes ögon var på samma gång. Jag saknar dig min älskade farmor. Musiken jag skulle ha spelat nu skulle vara Alf Robertsson, Skomakare Anton.

Inga kommentarer: