söndag 24 juli 2011

En stund i mitt liv

Sitter på Krogen. Det är klibbigt varmt. Här i personalrummet surrar AC och det är behagligt svalt. Utanför hör man raggarbilarnas motorer. Två spanjorskor och en "finne från Stockholm" sitter på verandan och njuter av Stallhagen Delikat. Rockabilly musik ljuder från högtalarna Ibland hörs stammisarnas skratt och läten från framsidan. Syrran underhåller dem en stund. Jag vet att min man har en riktigt trevlig kväll med svågern och svågerns svärsom i Mariehamn. Hemma i Saltvik väntar min systerdotter på sin ofödde son, hon njuter av katternas sällskap och den ljuva kuddens mjuka känsla mot kinden. På Korsnäs sitter mamma och pappa, de njuter av sommarkvällens svaga bris. Livet känns ganska bra. MEN. I Norge finns det massor av mammor, pappor, söner, döttrar, mor och farföräldrar, vänner och släkt som bara har sorg i hjärtat. Just nu finns ingen tröst att ge dem. Bara för att EN människa igår bestämde sig för att förstöra deras liv. Vi vet aldrig när det händer. Så fast min tanke går till Broderlandet Norges medborgare så tänker jag njuta av mitt liv. För jag vet aldrig när det tas ifrån mig. Jag njuter av att ha alla mina älskade runt mig. Jag njuter av sommarkvällens bris. Jag njuter samtidigt som en tår trillar nerför kinden. Vila i frid alla ni som föll offer för den helt vanliga Norske mannen. Hoppas att alla ni som har mist en anhörig, vän eller älskad får frid i ert sinne.

Inga kommentarer: